• Rejestracja

Artykuły

Konsultacje z IM Jackiem Tomczakiem

IM_11 Akademia Szachowa Gliwice dała się już poznać jako świetny organizator imprez i turniejów szachowych. Jednak kluczowym zadaniem klubu jest podnoszenie umiejętności zawodników, w realizacji czego nie ma miejsca na półśrodki. Dzięki gościnności naszego stałego współpracownika – Gliwickiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości, 19 listopada 2010 roku udało nam się rozpocząć nowy projekt. Do Gliwic zawitał jeden z najbardziej utytułowanych zawodników swojego pokolenia w naszym kraju – Mistrz Międzynarodowy Jacek Tomczak. Spotkanie to rozpoczęło serię konsultacji, w których regularnie uczestniczyć będą najzdolniejsi zawodnicy Akademii Szachowej Gliwice. A oto kilka pytań, na które Jacek odpowiedział po treningach:

 

  • Jest nam niezmiernie przyjemnie, że zgodziłeś się przyjąć nasze zaproszenie i przyjechać do Gliwic. To pierwszy raz, kiedy miałeś możliwość odbycia sesji treningowej z zawodnikami Akademii Szachowej Gliwice. Jakie są twoje pierwsze wrażenia i spostrzeżenia?
    To ja bardzo dziękuje za zaproszenie. Pobyt w Gliwicach pozostawił na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Entuzjazm rodziców, a co najważniejsze - młodych zawodników, połączony z olbrzymią ilością chętnych oraz możliwościami finansowymi klubu składają się w całościową układankę - mającą olbrzymi potencjał.
  • Najsilniejsze strony zawodników Akademii to…
    Powtórzę jeszcze raz: entuzjazm! Z moich krótkich obserwacji mogę wymienić zapał do szachów, chęć pracy oraz upór w samodoskonaleniu się, a to podstawy, by osiągnąć sukces.
  • Nad czym najwięcej powinni pracować młodzi szachiści?
    IM_04 Według mnie młodzi zawodnicy powinni skupić się na ogólnorozwojowym treningu: jeśli debiuty, to nie gąszcze wariantów, ale klasyczne partie pokazujące idee i możliwości danego otwarcia. Nauka planów w podstawowych strukturach. Ogólne zasady gry w końcówkach. Wymieniłbym szczególnie też dwie rzeczy: taktyka, mnóstwo zadań, poznawanie motywów taktycznych i rozwiązywanie ich wręcz w  "hurtowych" ilościach. Drugą istotną sprawą to poznanie strategii np. ocenianie dużych ilości pozycji punkt po punkcie według Steinitza, na tej podstawie ocenianie pozycji i wybieranie planów gry dla obu stron - po jakimś czasie będzie to dziać się automatycznie.
  • W kategoriach juniorskich nie ma chyba tytułu, którego byś nie posiadał – Mistrz Świata i Europy, multimedalista turniejów z cyklu Mistrzostw Polski. Jakich rad mógłbyś udzielić młodym adeptom szachowej gry, aby mogli osiągać podobne wyniki?
    Jak od dawien dawna wiadomo, aby podwyższać swój poziom jest tylko jedna rada - praca, dużo pracy. Zaś sięganie po mistrzowskie tytuły wymaga oprócz pracy i szczypty talentu, zespołu indywidualnych cech - choćby wykorzystanie tzw. pozytywnego stresu, ambicja, wola walki, wiara we własne możliwości.
  • W przyszłym roku wielu młodych zawodników Akademii wystartuje w Mistrzostwach Polski i Europy Przedszkolaków. Czy miałbyś dla nich jakiś przepis na sukces, jako Mistrz Europy i Polski w tej kategorii?
    Mistrzostwa w grupach przedszkolaków mają własną specyfikę. Tam wszystko może się zdarzyć - każdą partię trzeba grać do końca z wolą zwycięstwa, a po ewentualnych porażkach podchodzić do kolejnej partii z wiarą w końcowy sukces.
  • Kto jest twoim idolem szachowym?
    IM_10 Nigdy nie miałem gracza, na którym się wzorowałem, czy na podstawie którego budowałem swój repertuar. Uważam, że należy spróbować podpatrzeć najlepsze elementy od każdego z zawodników. Nawet mistrzowie świata mieli swoje lepsze i gorsze strony. A zatem: od Steinitza strategia, od Laskera psychologia, od Capablanki intuicja, od Alechina planowanie, od Euwego łączenie szachów z życiem zawodowym, od Botwinnika tytaniczna praca i podejście profesjonalisty, od Petrosjana profilaktyka, od Tala szaleńcza taktyka, od Kasparowa operowanie inicjatywą.
  • Jeszcze raz dziękujemy za przybycie i zapraszamy ponownie!

Więcej o Mistrzu Międzynarodowym Jacku Tomczaku można przeczytać pod adresem:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Jacek_Tomczak_%28szachista%29

Galeria zdjęć ze spotkania